Informacje dla kandydatów na mediatorów

Warunki, jakie powinni spełniać kandydaci na stałych mediatorów sądowych określa:

  1. Ustawa  z dnia 27 lipca 2001r – Prawo o ustroju sądów powszechnych (Dz.U. z 2015r.  poz. 133)
  2. Ustawa z dnia 17 listopada 1964 r. – Kodeks postępowania cywilnego (tekst jedn. Dz.U. z 2014 r. poz. 101 z póżn.zm)
  3. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 stycznia 2016 roku – w sprawie prowadzenia list stałych mediatorów (Dz. U. z 2016r. poz. 122)

Stałym mediatorem może być osoba fizyczna, która:

  1. spełnia warunki określone w art. 1832 § 1 i 2 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 101, z późn. zm.);
  2. ma wiedzę i umiejętności w zakresie prowadzenia mediacji;
  3. ukończyła 26 lat;
  4. zna język polski;
  5. nie była prawomocnie skazana za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe;
  6. została wpisana na listę stałych mediatorów prowadzoną przez prezesa sądu okręgowego.

Art. 1832 § 1 i 2 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz. U. z 2014 r. poz. 101, z późn. zm.): mediatorem może być osoba fizyczna mająca pełną zdolność do czynności prawnych, korzystająca w pełni z praw publicznych.

Mediatorem nie może być sędzia. Nie dotyczy to sędziów w stanie spoczynku.

Wpisu na listę stałych mediatorów dokonuje prezes sądu okręgowego w drodze decyzji wydawanej na wniosek osoby ubiegającej się o wpis.

Do wniosku o wpis na listę stałych mediatorów dołącza się oświadczenia lub dokumenty potwierdzające spełnianie warunków, o których mowa w art. 157a pkt 1-5 ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku - Prawo o ustroju sądów powszechnych.

Oświadczenie potwierdzające spełnianie warunku, o którym mowa w art. 157a pkt 5 ustawy z dnia 27 lipca 2001 roku - Prawo o ustroju sądów powszechnych, osoba ubiegająca się o wpis składa pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia. Osoba ubiegająca się o wpis jest obowiązana do zawarcia w nich klauzuli o następującej treści: "Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.". Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia.

Dokumenty składa się w Oddziale Administracyjnym Sądu Okręgowego w Szczecinie
- ul. Kaszubska 42, pokój 237 (II piętro)
lub w Biurze Podawczym , przyziemie.

Informacji udziela Oddział Administracyjny – tel. 091 48-55-465

Dokumenty do pobrania:

  1. Dz.U. 2016 poz.122 rozporz. MS rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 stycznia 2016 roku w sprawie prowadzenia listy stałych mediatorów
  2. Oświadczenie 1 – o ukończeniu 26 lat
  3. Oświadczenie 2 – o pełnej zdolności do czynności prawnych
  4. Oświadczenie 3 – o korzystaniu z pełni praw publicznych
  5. Oświadczenie 4 – o tym, że kandydat jest/nie jest sędzią w stanie spoczynku
  6. Oświadczenie 5 – o znajomości języka polskiego
  7. Oświadczenie 6 – że kandydat jest nie został prawomocnie skazany za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe
  8. Oświadczenie 7 – o tym, że kandydat jest świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z art. 233 Kodeksu karnego
  9. Wzór wniosku

Warunki, jakie powinni spełniać kandydaci na mediatorów w sprawach karnych określa rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 13 czerwca 2003 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach karnych (Dz.U. z 2015r., poz. 716).

Do przeprowadzenia postępowania mediacyjnego jest uprawniona instytucja, która:

  1. zgodnie ze swoimi zadaniami statutowymi została powołana do wykonywania zadań w zakresie mediacji, resocjalizacji, ochrony interesu społecznego, ochrony ważnego interesu indywidualnego lub ochrony wolności i praw człowieka,
  2. zapewnia przeprowadzenie postępowania mediacyjnego przez osoby spełniające warunki, o których mowa w § 4 pkt 1-7,
  3. posiada warunki organizacyjne umożliwiające przeprowadzenie postępowania mediacyjnego,
  4. została wpisana do wykazu

-    zwana dalej "instytucją uprawnioną"

(§ 3 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 13 czerwca 2003 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach karnych (Dz.U. z 2015r., poz. 716)

Do przeprowadzenia postępowania mediacyjnego jest uprawniona osoba, która:

  1. posiada obywatelstwo polskie, obywatelstwo innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej, państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – strony umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym lub Konfederacji Szwajcarskiej albo obywatelstwo innego państwa, jeżeli na podstawie przepisów prawa Unii Europejskiej przysługuje jej prawo podjęcia zatrudnienia lub samozatrudnienia na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na zasadach określonych w tych przepisach,
  2. korzysta w pełni z praw publicznych i ma pełną zdolność do czynności prawnych,
  3. ukończyła 26 lat,
  4. zna język polski w mowie i piśmie,
  5. nie była prawomocnie skazana za umyślne przestępstwo lub umyślne przestępstwo skarbowe,
  6. posiada umiejętności i wiedzę w zakresie przeprowadzania postępowania mediacyjnego, rozwiązywania konfliktów i nawiązywania kontaktów międzyludzkich,
  7. daje rękojmię należytego wykonywania obowiązków,
  8. została wpisana do wykazu

-    zwana dalej "osobą uprawnioną"

(§ 4 rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 13 czerwca 2003 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach karnych (Dz.U. z 2015r., poz. 716)

Postępowania mediacyjnego nie może przeprowadzać czynny zawodowo sędzia, prokurator, asesor prokuratorski, aplikant wymienionych zawodów, ławnik, referendarz sądowy, asystent sędziego, asystent prokuratora oraz funkcjonariusz instytucji uprawnionej do ścigania przestępstw.

Wpis do wykazu następuje na wniosek instytucji lub osoby. Do wniosku należy dołączyć dokumenty potwierdzające spełnienie warunków, o których mowa w § 3 pkt 1-3 lub w § 4 pkt 1, 3, 5 i 6, oraz oświadczenia o spełnieniu warunków, o których mowa w § 4 pkt 2 i 4.

W przedmiocie wpisu do wykazu Prezes Sądu Okręgowego wydaje decyzję administracyjną. Od decyzji w przedmiocie wpisu służy odwołanie do Prezesa Sądu Apelacyjnego w Szczecinie.

Prezes sądu okręgowego wpisuje do wykazu instytucję lub osobę, wyrażającą gotowość przeprowadzania postępowania mediacyjnego, po stwierdzeniu spełnienia warunków, o których mowa w § 3 pkt 1-3 lub w § 4 pkt 1-7.

Dokumenty składa się w Oddziale Administracyjnym Sądu Okręgowego w Szczecinie
ul. Kaszubska 42, pokój 237 (II piętro)
lub w Biurze Podawczym, przyziemie.
Informacji udziela Oddział Administracyjny – tel. 091 48-55-465

Warunki, jakie powinni spełniać kandydaci na mediatorów w sprawach nieletnich określa Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 18 maja 2001 r. w sprawie postępowania mediacyjnego w sprawach nieletnich (Dz.U. Nr 56, poz. 591)

Mediatorem w sprawach nieletnich może być osoba godna zaufania, która:
1) ukończyła 26 lat,
2) korzysta z pełni praw cywilnych i publicznych,
3) biegle włada językiem polskim w mowie i piśmie,
4) posiada wykształcenie z zakresu psychologii, pedagogiki, socjologii, resocjalizacji lub prawa oraz ma doświadczenie w zakresie wychowania lub resocjalizacji młodzieży,
5) posiada umiejętności rozwiązywania konfliktów oraz nawiązywania kontaktów międzyludzkich,
6) daje rękojmię należytego wykonywania obowiązków,
7) odbyła szkolenie dla mediatorów.

Mediatorem w sprawach nieletnich nie może być:
1. Czynny zawodowo
a. sędzia, prokurator, asesor i aplikant sądowy lub prokuratorski oraz inna osoba zatrudniona w sądzie, prokuraturze, policji lub w innej instytucji uprawnionej do ścigania przestępstw,
b. adwokat i aplikant adwokacki, radca prawny i aplikant radcowski, notariusz, asesor i aplikant notarialny,
c. komornik, aplikant komorniczy i pracownik jego kancelarii,
d. funkcjonariusz i pracownik Służby Więziennej,
e. pracownik placówki opiekuńczo-wychowawczej, zakładu poprawczego lub schroniska dla nieletnich, specjalnego ośrodka szkolno-wychowawczego
f. pracownik instytucji lub członek organizacji zajmujących się świadczeniem pomocy dla ofiar przestępstw lub działalnością na ich rzecz
2. ławnik sądowy w czasie trwania kadencji oraz społeczny kurator sądowy.

Osoba ubiegająca się o wpis na listę mediatorów w sprawach nieletnich powinna:
1. Złożyć:
a) wniosek skierowany do Prezesa Sądu Okręgowego o wpis na listę mediatorów w sprawach nieletnich, w którym należy podać w/w informacje odnośnie spełnienia warunków wymaganych do objęcia tej funkcji
b) odpis dyplomu ukończenia studiów w zakresie psychologii, pedagogiki, socjologii, resocjalizacji lub prawa,
c) aktualne zaświadczenie o niekaralności,
d) odpis dyplomu lub świadectwo ukończenia szkolenia mediatorów w sprawach nieletnich,
2. Udokumentować umiejętność likwidowania konfliktów oraz nawiązywania kontaktów międzyludzkich.
3. Dać rękojmię należytego wykonywania obowiązków (w formie oświadczenia)
4. Kserokopię dowodu osobistego
5. Oświadczenie o wyrażeniu zgody na przetwarzanie danych osobowych (zgodnie z ustawą z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych Dz.U. z 2002r. Nr 101, poz. 926 z późn.zm.)
6. Przedstawić informację o posiadanym bezpiecznym lokalu, w którym można przeprowadzać mediacje.

Dokumenty składa się w Oddziale Administracyjnym Sądu Okręgowego w Szczecinie
- ul. Kaszubska 42, pokój 239.
Decyzję o wpisaniu lub odmowie wpisania osoby na listę mediatorów podejmuje Prezes Sądu Okręgowego.

Szkolenie mediatorów w sprawach nieletnich powinno spełniać następujące standardy:

I. Zakres tematów, które powinny być objęte szkoleniem:

1. Prawne i organizacyjne aspekty funkcjonowania procedur mediacyjnych między poszkodowanym a sprawcą czynu zabronionego:  

  • podstawy prawne zastosowania procedur mediacyjnych w sprawach nieletnich z elementami wiedzy o mediacji w postępowaniu karnym,
  • szczegółowe omówienie zasad prowadzenia postępowania mediacyjnego,
  • prawa i obowiązki mediatora,
  • zagadnienia etyki zawodowej mediatorów,
  • zagadnienia praktyczne związane z organizacją postępowania mediacyjnego,
  • zasady współpracy z organami wymiaru sprawiedliwości,
  • prowadzenie dokumentacji,
  • międzynarodowe standardy postępowania mediacyjnego.

2. Psychologiczne mechanizmy powstawania, eskalacji i rozwiązywania konfliktów:  

  • wybrane zagadnienia z psychologii społecznej, w szczególności w zakresie praktycznego zastosowania wiedzy psychologicznej o mechanizmach powstawania, eskalacji i rozwiązywania konfliktów,
  • procedury rozwiązywania konfliktów (negocjacje, mediacje, arbitraż, sąd) - podobieństwa i różnice,
  • stosowanie procedur mediacyjnych w Polsce i na świecie (spory zbiorowe, konflikty w społecznościach lokalnych, konflikty sąsiedzkie, rodzinne, spory sądowe),
  • różne modele mediacji pokrzywdzony - sprawca,
  • wiedza o procesie mediacji (specyfika roli mediatora, etapy mediacji, rola satysfakcji merytorycznej, psychologicznej i proceduralnej).

3. Trening umiejętności mediacyjnych w zakresie:

  • prowadzenia wstępnych spotkań ze stronami oraz opanowania wypowiedzi otwierających mediację,
  • dokonania analizy i diagnozy konfliktu objętego mediacją,
  • prowadzenia sesji mediacyjnych i spotkań na osobności z uczestnikami postępowania mediacyjnego (opanowania technik mediacyjnych),
  • komunikowania się z uczestnikami w sposób umożliwiający zrozumienie problemu (aktywne słuchanie, zadawanie pytań),
  • pomocy w doprowadzeniu do satysfakcjonującej obie strony ugody,
  • opanowania terminologii umożliwiającej współpracę i wymianę doświadczeń z innymi mediatorami.

II. Wymagania dotyczące instytucji i osób prowadzących szkolenie:

1. Kwalifikacje osób prowadzących szkolenie:

  • wykształcenie wyższe oraz minimum dwuletnia praktyka mediacyjna,
  • doświadczenie dydaktyczne w prowadzeniu zajęć i treningów w zakresie rozwiązywania konfliktów,
  • znajomość i akceptacja zasad etyki zawodowej mediatora.

2. Wymogi w zakresie organizacji szkolenia:

  • opracowanie szczegółowego programu szkolenia wraz z kosztorysem oraz określeniem wysokości opłaty za uczestnictwo,
  • przeprowadzanie w toku szkolenia sprawdzianów wiedzy z poszczególnych dziedzin objętych szkoleniem oraz ewidencjonowanie obecności uczestników,
  • wydawanie zaświadczeń o ukończeniu kursu określających jego zakres, liczbę godzin, wyniki poszczególnych sprawdzianów i osoby prowadzące oraz opiniujące przydatność uczestnika do pełnienia funkcji mediatora.

Kwestie dotyczące mediatorów w sprawach cywilnych określa Kodeks postępowania cywilnego w art. 183 2 i 436.

Mediatorem w sprawach cywilnych może być osoba fizyczna mająca pełną zdolność do czynności prawnych, korzystająca w pełni z praw publicznych. Mediatorem nie może być sędzia. Nie dotyczy to sędziów w stanie spoczynku.

Organizacje pozarządowe w zakresie swoich zadań statutowych oraz uczelnie mogą prowadzić listy stałych mediatorów oraz tworzyć ośrodki mediacyjne.

Informację o listach stałych mediatorów oraz o ośrodkach mediacyjnych przekazuje się prezesowi sądu okręgowego.

Mediatorami (zwłaszcza w sprawach rodzinnych) mogą być także kuratorzy sądowi oraz osoby wskazane przez rodzinne ośrodki diagnostyczno-konsultacyjne.

Osoba ubiegająca się o wpis na listę mediatorów w sprawach cywilnych powinna:

Zwrócić się do organizacji pozarządowej, która prowadzi działalność statutową w zakresie mediacji lub do uczelni, prowadzącej listy mediatorów. Informacje o takich podmiotach można uzyskać również poprzez wgląd na listę stałych mediatorów w sprawach cywilnych.

Rejestr zmian dla: Informacje dla kandydatów na mediatorów

Podmiot odpowiedzialny:
Sąd Okręgowy w Szczecinie
Wytworzył:
b/d
Opublikował:
Marek Judycki
Dokument z dnia:
2008-11-08
Publikacja w dniu:
2016-12-29
Opis zmiany:
b/d